גישה תפעולית חדשה – דודי קיטור חשמליים פועלים בשעות שפל

תוכן עניינים

בארצות מערביות רבות גובר השימוש בטכנולוגיות המבוססות על חשמל כתחליף לטכנולוגיות המבוססות על דלק. הסיבות העיקריות למעבר לטכנולוגיה המבוססת על חשמל – חסכון כספי ושימור סביבתי' הפחתת פליטות

חיסכון כספי אדיר בעלויות יצור קיטור ומים חמים, נושא המטריד ביותר את בעלי המפעלים והמוסדות למיניהן במיוחד בימים אלה , רצון הרשויות לצמצם את הנזק הסביבתי הנגרם מהפקת אנרגיה מדלקים מחצביים.

טכנולוגיות המבוססות על חשמל, הינן יעילות יותר מטכנולוגיות מקבילות המבוססות על דלקים למיניהן. יעילות מערכות הפועלות בדלקים עומדת על נצילות של 70-80% ויורדת עם הזדקנות הציוד ושינויים בתפוקות, לעומתן  מערכות חשמליות או כמו שמכנים אותן מערכות אלקטרו –טכנולוגיות הן בעלות  נצילות של 99.5% לאורך כל חיי הציוד ובכל תפוקה.

חברת גרינטק הנדסה נוקטת בגישה תפעולית חדשה, תוך שילובה של טכנולוגיה חדשה המבטיחה חסכון של 20-40% בעלויות יצור הקיטור בתעשייה, במוסדות ובארגונים שונים במגזר העסקי תוך החזר השקעה מהיר.

כיום, יצור קיטור נעשה לרוב תוך שימוש במזוט קל, סולר או בגפ"מ שהם יקרים מאוד, מזהמים ודורשים טיפולים ואחזקה. חברת גרינטק מציעה להמיר את השימוש בהם בדודי קיטור חשמליים שיכנסו לעבודה בשעות השפל בהתאם לתעריפי תעו"ז שאותם מעודדת רשות  החשמל ויובילו לחסכון כלכלי משמעותי.  בתחילת שנת 2023 נכנסה רפורמה חדשה השל רשות החשמל ששינתה את מבנה במשבים , וכיום שעות השפל בשנה הם 7600 שעות ולאורך היממה . רק בין השעות 17:00 עד 22:00 השעות הן פסגה .

המערכות החשמליות משתלבות באופן אופטימאלי במקביל למערכות הקיימות, הדודים מופעלים בשעות המוזלות ומשמשים כגיבוי מיידי בשאר שעות היום, בכך ניתן לחסוך בעלויות דודי גיבוי הנשמרים חמים במשך כל היום באופן רצוף .

לגורם עסקי או מוסדי כדאי להפעיל מחולל קיטור חשמלי כי:

·         השימוש בדלקים מזוט קל, סולר, גז – יקר מאד, ויתייקר עם כניסת המס הפחמימני

·         תוצרי השרפה של דלקים אלו מזהמים מאד.

·         המחולל החשמלי יכול לייצר עד 50 טון קיטור בשעה ובלחצים גבוהים

·         מאפשר לייצר קיטור תוך דקות ספורות

·         להתקנתו דרוש שטח ריצפה קטן,

·         ניתן לבקרה מרחוק,

·         פחות מרעיש

·         אין צורך ברישיון מסיק דודים מוסמך בכל משמרת

והחשוב מכל – יצור בשעות השפל מהווה חסכון כלכלי משמעותי.המעבר לחשמל הינה השקעה המחזירה את עצמה תוך כ 12 חודשים .

החיסכון הכלכלי מגיע ל- 40-20% מעלויות היצור, בהתאם לסוג הדלק המוחלף ולמשטר העבודה הנהוג. הגישה התפעולית החדשה המוצעת ע"י חברת גרינטק היא הפעלת דודי החשמל בשעות המוזלות ובכך לנצל את פערי העלויות בין שימוש בדלקים לשימוש בחשמל בשעות אלו.

החזרי ההשקעה קצרים בהרבה מן המקובל בשוק התעשייתי ומגיעים ל12 חודשים  ואף פחות מכך.

דוגמה לתחשיב כלכלי לחיסכון במעבר מגפ"מ  לחשמל:

מפעל או מוסד המייצר 1 טון קיטור במשך 24 שעות ביממה לא כולל סופ"ש

נתוני בסיס :

·         משתמש בגפ"מ  לתעשייה במחיר של: 3.5  ₪ לק"ג  (ממוצע לשנת 2023 )

·         מחובר למתח גבוה במחיר של: 29 א"ג בשפל

·         מייצר 6400 שעות שפל (מתוך מקסימום 7600 בשנה)

·         מי קונדנס – מים החוזרים מהתהליך, בטמפ' של 80 מעלות

תחשיב לפוטנציאל החיסכון השנתי  :

·         עלות יצור 1 טון קיטור בגפ"מ :              285  ₪

·         עלות יצור 1 טון קיטור בחשמל בשפל:    165 ₪

·         חיסכון ל – 1 טון קיטור בשפל:               120 ₪

·         חיסכון ב – 6400 שעות:                       750,000 ₪

מי נזקק למחולל קיטור?

כל מפעל גדול כקטן העושה שימוש בקיטור המיוצר מדלקים או גז ראוי שישקול בחיוב שילוב של מחולל קיטור חשמלי במערך הייצור שלו ובאופן שיעניק לו תרומה מהירה ונאותה להשקעתו.

מערכות קיטור נפוצות כיום ברוב מפעלי התעשייה, מפעלי מזון ומפעלים כימיים, בתי חולים, מאפיות, בתי מלון, מכבסות, קיבוצים ועוד.

המערכת יכולה להעניק למשתמש חסכון ניכר גם כשהיא מהווה כגיבוי בלבד למערכות קיימות.

בנוסף, המערכת מתאימה גם עבור יישוב קהילתי, בניין מגורים רב קומות או קיבוץ, המספקים במרוכז את צרכי המים החמים והקיטור לחימום הבתים, למכבסה ו/או למטבח וכיוצא בזאת.

"חברת גרינטק מייבאת שלוש סוגים עיקריים של מערכות יצור קיטור או מים חמים:

1.  דודי קיטור בטכנולוגיית גופי חימום:

·      פועלים במתח נמוך V 380

·      גופי החימום טבולים במים

·      נצילות של 99.5% בכל עומס ולכל אורך חייהם

·      תפוקות: מ- 0 עד 4 טון/שעה

·   שטח ריצפה קטן

מערכת גיבוי

דוד קיטור חשמלי מהווה מערכת גיבוי המספק תפוקה מלאה תוך דקות ספורות ממצב של דוד קר!! למערכת יכולת שינוי תפוקה TURNDOWN , , של 1/20. אין צורך לשמור את המערכת חמה.

ההיבט הסביבתי:

אימוץ הגישה התפעולית המוצעת על ידי חברת גרינטק למעבר משימוש בטכנולוגיות דלקיות לאלקטרו –טכנולוגיות תורמת לחיסכון כספי ומועילה מאוד מבחינה אקולוגית .

בכל תהליך של שריפת דלק מחצבי (דלק פוסילי) נפלטת לאטמוספרה דו תחמוצת הפחמן, זוהי אחת הבעיות "החמות" ביותר המעסיקות את העולם המערבי, לדו תחמוצת הפחמן השפעה רבה על התחממות האקלים בעולם. מומחים סבורים כי אם לא יינקטו צעדים מיידים לצמצום הפליטה של דו תחמוצת הפחמן צפויה עליה של 6 מעלות בטמפרטורת כדור הארץ בשנים הקרובות .

המערכות האלקטרו טכנולוגיות  העובדות בחשמל מחליפות את המערכות הדלקיות למשך  3500 שעות שפל בשנה, וכ- 3000 שעות גבע שהם סה"כ 6,500 שעות בהן המפעל או המוסד לא שורפים דלק או גז -שעות נקיות ובהן אין פליטת מזהמים, כתוצאה משרפת דלקים, ובראשם דו תחמוצת הפחמן.

אל לנו לשכוח שרבים מהמפעלים נמצאים בקרבה לסביבת מגורים ולמזהמים אלה השפעות הרסניות.

המערכות שקטות ואינה מרעישות, אין סכנה לזיהום קרקע ולזיהום מי תהום מתקלות במערכת הדלק, אין צורך במיכלי אגירה- של דלק או גז המהווים גם סכנת התפוצצות !

בהתאם לרפורמה של רשות החשמל מבנה המש"בים השתנה מתחילת שנת 2023  ושעות השפל יגדלו  מ- 3500 שעות בשנה ל- 7600 שעות בשנה. אין ספק כי הרחבת שעות השפל חשובה, הפעלת התעריפים נכנסה   לתוקף  בשנת 2023. שינוי כזה עשוי להגדיל את החיסכון בכ – 30% נוספים לצרכני הקיטור המופק מדודים חשמליים!! בצד החיסכון טמונה גם ירידה משמעותית בזיהום האוויר ובפליטות CO2  מאותו מקור.

על הכותב :

גרינברג יצחק המנכ"ל והמייסד של חברת גרינטק הנדסה, מהנדס מכונות במקצועו, למעלה מ-15 שנים בתחום האנרגיה בישראל

תוכן עניינים

השאירו פרטים

מאמרים נוספים

נגישות