ראיון: מחולל קיטור מבטיח חיסכון עד 40% בעלויות היצור

תוכן עניינים

את הפטנט האמריקני הזה מביאה לישראל חברת "גרינטק הנדסה". המנכ"ל והמייסד איציק גרינברג, בראיון ל-Energianews.com מסביר במה המדובר ומדגים את אפשרויות החיסכון ביצור מים חמים וקיטור עבור המגזר התעשייתי והעסקי-מוסדי
מאת אלכס דורון

מחולל קיטור – פטנט אמריקני מתקדם – וגישה תפעולית חדשה, מבטיחים חיסכון של 20-40% בעלויות היצור של מים חמים וקיטור לתעשייה, וגם למוסדות וארגונים שונים במגזר העסקי. החידוש הזה מוצע עתה בישראל בידי חברת גרינטק הנדסה.
בראיון ל- Energianews.com חושף איציק גרינברג המנכ"ל והמייסד של גרינטק – הזכיינית הישראלית של חברת פרסיז'ן מארה"ב – פרטים ראשונים על החידוש הטכנולוגי ולמי הוא מכוון.
"כיום, יצור מים חמים וקיטור נעשה לרוב תוך שימוש במזוט, סולר או גז – שהם יקרים מאוד, מזהמים ודורשים טיפולים ואחזקה. אנחנו, מדגיש גרינברג, מציעים להמיר את השימוש בהם בחשמל בשעות השפל והגבע, בהתאם לתעריפי תעו"ז אותם מעודדת כיום חברת החשמל – וזאת במקביל למערכות הקיימות".

-מדוע כדאי לגורם עסקי או מוסדי להפעיל מחולל קיטור חשמלי?
גרינברג: "השימוש בדלקים – מזוט כבד, סולר, גז – יקר מאד. אלו דלקים שתוצרי השרפה שלהם מזהמים מאד. המחולל שיכול לייצר עד 40 טון קיטור בשעה ובלחצים גבוהים, מאפשר לייצר מים חמים וקיטור תוך דקות ספורות, ללא זיהום סביבתי, בשטח ריצפה קטן, ניתן לבקרה מרחוק, שלא לדבר על כך שהוא גם פחות מרעיש".

-מה שיעור החיסכון שמושג באמצעות מחולל-קיטור חשמלי ?
"החיסכון מגיע ל-40-20%, בהתאם לסוג הדלק שהוא מחליף ואופי המפעל או המוסד, המשתמש בו לצרכיו. החזרי ההשקעה – מהירים בהרבה מהמקובל בשוק התעשייתי. מגיעים לעיתים עד לכדי החזר השקעה בטווחי זמן של כשנה ומחצה".

-מי נזקק למחולל קיטור?
"כל מפעל גדול כקטן העושה שימוש בקיטור המיוצר מדלקים או גז. ראוי שישקול בחיוב שילוב של מחולל קיטור חשמלי זה במערך הייצור שלו – ובאופן שיעניק לו תרומה מהירה ונאותה להשקעתו. מערכות קיטור נפוצות כיום ברוב מפעלי התעשייה, מפעלי מזון ומפעלים כימיים. גם בבתי חולים, מאפיות, בתי מלון, מכבסות, קיבוצים ועוד. המערכת האמריקנית יכולה להעניק למשתמשיה חסכון ניכר גם במצב שהיא משמשת כגיבוי בלבד למערכות הקיימות. בנוסף, המערכת מתאימה גם לישוב קהילתי, אפילו לבניין מגורים גדול או קיבוץ – המספקים את צרכי המים החמים והקיטור לחימום הבתים, למכבסה ו/או למטבח וכיו"ב".

-על אילו גדלים מדובר בציוד זה?
"חברת גרינטק מייבאת דודי קיטור בגודל ממאה ק"ג קיטור ועד 40 טון בלחצים עד 36 אטמוספירות".
מדוע היא יכולה להוות מערכת גיבוי ?
"המערכת האמריקנית מספקת תפוקה מלאה בתוך דקות ספורות ממצב של דוד קר. עם יכולת לשינוי התפוקה TURNDOWN ) ) של 1/20 . אין צורך לשמור את המערכת חמה".

-אתה מדגיש את החיסכון הכספי. אפשר לקבל כמה דוגמאות מעשיות?
"בבקשה: אם עלות יצור 1 טון קיטור בסולר מגיעה לכ – 110 דולר, בגז – 70 דולר, במזוט כבד 55 דולר – מחיר זה כבר כולל את איבודי האנרגיה והנצילות הנמוכה יחסית. מחולל הקיטור בחשמל ש"גרינטק" מציעה הוא בעל ניצולת (יעילות) של 99.5% למשך כל חייו. עלות יצור 1 טון קיטור בחשמל יגיע בשעות השפל ל-24 דולר בלבד, בעוד שבשעות הגבע – יצור 1 טון במחולל הקיטור תגיע העלות ל- 70 דולר. השימוש במערכות אלו – במיוחד בלילה, בשעות השפל – כדאי מאד. אני סבור שמפעלים ומוסדות צריכים לאמץ את השימוש במחולל חשמלי מהסיבות הכספיות. גם חברת החשמל עצמה יכולה להפיק מכך תועלת – ובודאי נציגי איכות הסביבה והגופים הירוקים. כיום- 3500 שעות בשנה מוגדרות שעות שפל ויש מקרים שהפעלת המערכות כדאית בשעות הגבע – שהן עוד כ- 3000 שעות, בשנה".

-אתה יכול להרחיב יותר על ההיבט הסביבתי ?
"המערכות שלנו עובדות על חשמל והן נקיות בסביבת העבודה שלהן, 3500 שעות שפל בלילה בשנה, הן 7 שעות ביממה בהן המפעל או המוסד לא שורפים דלק או גז -שעות נקיות בהן אין פליטת מזהמים כתוצאה משרפת דלקים. אל לנו לשכוח שרבים מהמפעלים נמצאים בקרבה לסביבת מגורים. המערכת שקטה ואינה מרעישה. אין סכנה לזיהום קרקע ולזיהום מי התהום מתקלות במערכת הדלק. אין צורך במיכלי אגירה של דלק או גז – שגם בהם קיימת סכנת התפוצצות".

-על-פי טיוטה שהכינה רשות החשמל התעו"ז עומד להשתנות ושעות השפל יוגדל מ-3500 ל-5400 שעות. איזו בשורה תהיה אז עבור לקוחות שלכם?
"אין ספק כי הרחבת שעות השפל חשובה, הפעלת התעריפים החדשים תיכנס לתוקף לקראת 2010. שינוי כזה עשוי להגדיל ללקוחותינו את החיסכון בכ – 30% נוספים".

תוכן עניינים

השאירו פרטים

מאמרים נוספים

נגישות